INTERJÚ – Tóth Ritával, a Hospitality tréningsorozatok megalkotójával

13282917_10209898203910824_2062724172_o

Tóth Rita, a Hospitality tréningsorozatok megalkotója és kitalálója, egy olyan társasjátékot hozott létre, mellyel játékosan, interaktívan mérheti össze tudását, minden vendéglátásban dolgozó, akik nem csak teherbírással, szakmai tapasztalattal, hanem vagány tudással szeretnék a vendégeiket kiszolgálni.
Rita sok éves vendéglátói tapasztalatával, felnőttképzési szervező, munkahelyi oktatói és coach képesítésével a kezében, összekötötte a szerelem szakmát a tanulmányaival, és két havonta nyilvános játékokra hívja a vendéglátósokat.

Mikor állt össze a kép benned, hogy társasjáték formájában taníts?

Egy pár évvel ezelőtt, egy budapesti vendéglátóhelyen kezdtem el angol tanítani az ott dolgozóknak. Kaptam egy csapatot, akik tudtak már angolul és szakmai beszédfejlesztő angol órákat kellett nekik tartanom heti egy órában, ami kötelező volt számukra. Mondanom sem kell, nem voltak túl lelkesek a nehéz munka mellett, én pedig szó szerint minden héten vért izzadva készültem fel az órákra, és próbáltam úgy lekötni a csapat figyelmét, hogy ne azon járjon az eszük, hogy megint elveszek egy kerek órát a szabadidőjükből. Sokat agyaltam, hogy miként lehetne interaktívabban átadni a tudást, és megszerettetni velük a munkahelyüket, és végül jött az ihlet. A társasjáték világát ez a csapat inspirálta, és így jött létre a Hospitality.

Ezek szerint bevált, ugye?

Igen, azt vettem észre, hogy a játék feloldja a gátlásokat, felszabadít és önmagában jutalmaz és így máris sokkal jobban és persze észrevétlenül megy a tanulás. Szépen lassan átalakítottam az átlagos angol órákat, a hely étel-ital választékára, hogy magyarul és angolul is mindent el tudjunk magyarázni a vendégeknek.
Innen indult minden, és szépen lassan rájöttem, hogy mennyi potenciál van ebben a szabályrendszerben. Használható nyelvtanulásra akár de különböző éttermek, bárok is könnyen használhatnák saját csapatuk tanítására úgy, hogy az ismeretanyagot az üzletre szabjuk. Ilyenkor a Hospitality remek csapatépítőként is funkcionál.

13287966_10209898197990676_1824408775_o

Hol tart most a játék?

Jelenleg van egy kész játékunk, aminek a törzs anyaga a báros szakma, de ez a csomag kérésre cserélhető. Több helynek van már saját Hospitality-je, természetesen üzletre alakítva. Emellett pedig két havonta nyilvános játékokat is tartunk, ahol mindenki megismerheti a játékot, fejlesztheti tudását, egy laza, oldott közegben, ahol nem a nyerésvágy a fő mozgató erő.

Miben más ez a játék, a többi társasnál?

Először is, ez egy szakmai „tanuló játék”, ami mégis olyan világot teremt, amiben ismerősként és élvezettel mozognak a vendéglátósok, hiszen humorral dolgozza fel azokat a mindennapi szituációkat, amelyek sokszor feszültség forrásai a munkában. Miközben játszák a játékot, sokszor nevetve dolgozzák fel ezeket a helyzeteket, ami később óriási segítség számukra. A játék világában egyébként a csapatok egy étterem-bár, a Red Ruby személyzetét alakítják. Ezt a képzeletbeli világot azért alakítottuk ki, hogy sokkal könnyebben lehessen azonosulni a játékkal. Adott Ruby Red Raymond, a Red Ruby tulajdonosa, aki úgy döntött, hogy eleget dolgozott már az évek során, és élete hátralévő részében nem szeretne mást, csak Hawaii-on lógatni a lábát. Családtagok és örökösök hiányában, választania kell valakit, aki ugyanolyan szívvel lélekkel üzemelteti tovább birodalmát, mint ahogyan azt Ő tette.

Mivel nyerhető el Ruby Red birodalma?

Ahogyan az életben is: a játékosok problémákat oldanak meg, vendégeket kezelnek, ajánlanak és persze az ital és márkaismeret is elengedhetetlen. Természetesen van szerencsefaktor is, hiszen sosem indul két nap egyformán a vendéglátásban, de akkor is küzdeni kell a játékosoknak, mint ahogy azt a való életben megszokták.

Ki lesz az új tulajdonos?

A nap végén Ruby meginterjúvolja a személyzetet, hogy mik voltak a műszak (játék) során szerzett lefontosabb tapasztalatok. Aki a legtöbb bevételt, borravalót, törzsvendéget gyűjtött össze a játék során, és ezzel is igazolta azt, hogy megszerezte azt a fajta háttértudást, ami egy ilyen üzlet üzemeltetéséhez kell, az lesz az új tulajdonos.

13271891_10209898198590691_2101079159_o

Hogyan néz ki egy nyilvános játék?

Mindig egy félórás szakmai előadással, és egy termékbemutatóval kezdődik az egész, az itt elhangzottak is visszaköszönnek a játék a során. Három fordulót játszunk végig, először négy táblán egy selejtezőfordulóra kerül sor, aztán egy szituációs játék keretein belül mindenki vendéglátós és vendég szerepben is kipróbálhatja magát, végül pedig négy csapat jut be a döntőbe, ahol minden csapatnak meg kell oldania egy problémát, kezelnie kell egy vendéget, ajánlania kell és egy márkanagykövet feladatot is kap. Azok a csapatok, akik nem jutottak be a döntőbe, végignézhetik a játék hátralevő részét, ez által is tanulhatnak és drukkolhatnak a játékosoknak.
Sokan érkeznek úgy a nyilvános játékokra, hogy nem szállnak ringbe a Red Ruby-ért, hanem először csak asszisztálnak, majd a következő programban már Ők is csapatként küzdenek.

 Kiknek ajánlod a Hospitalityt?

Attól függ, hogy mit szeretnénk vele elérni, ha tanításra szánjuk, akkor a vendéglátásban dolgozóknak, bárosoknak, felszolgálóknak, üzletvezetőknek, tulajdonosoknak is.
Emellett pedig ajánlanám olyan embereknek is akik, most készülnek vendéglátós pályára lépni, vagy olyanoknak, akik kicsit elvesztették a szeretetüket a szakma iránt. De szuper csapatépítő tréning lehet, akár olyan emberek számára, akiket érdekel a gasztronómia világa is.

Sokszor beszélsz többesszámban, magatokról! Kikből áll a csapat?

Nagyon szerencsésnek érzem magam, hiszen egy olyan remek brigád alakult ki, akik maguk is kötődnek a játékhoz és szívügyüknek érzik. Régi barátok, kollégák vagyunk, név szerint: Balla Máté, Gulyás Attila, Kovács Dani játékmesterként működik, az operatív részekben rengeteget segít Pataki Szilárd és Tóth Kata, de a csúcs grafika és a fotósunk, Ternyák Anita nélkül sem lennénk sehol. Balogh Ricsi munkáit egyébként itt nézhetitek meg.

Mi a következő lépés?

Nagy fába vágtuk a fejszénket, és egy mobil applikáció kialakításában vagyunk éppen benne. Szeretnénk, hogy nemzetközileg is játszva tanulhassanak az emberek egy olyan játékkal, ami mindig tud újat mutatni, nem unható meg, és emellett még fejleszt is. Ez foglalja le most mindennapjainkat, hogy minél hamarabb piacra dobhassuk a Hospitality app-ot.

20160418_122122

Elérhetőségek:
Web: http://www.hospitalityboardgame.com/
Facebook oldal

No Comments Yet.